Új DDB Budapest honlap (ddb.hu)

2007.07.04. 11:53 321

Megújult a DDB Budapest oldala, nézzük milyen lett.

A tagline úgy szól: Enemy of the ordinary. A szokásos ellensége. Maga az oldal tulajdonképpen erre az ötletre épül.

Az oldal főszereplője egy, ordinary-nek semmiképp sem nevezhető szőrös, fürdőgatyás szőrös izé - kvázicsubakka -, ami/aki tulajdonképp bevezet minket a DDB Budapest világába. Amint beütjük az oldal címét, a szőrös gömb a távolból előugrál, felfúj egy lufit - ddb logo -, ami felszáll a bal felső sarokba és máris áll rendelkezésünkre. Nincs neki arca, csak renderelt szőre van, ami az egér nyomán elektronikusan izzik (?), amint áthalad rajta (elektrosztatika?). Ez volna maga a menü is, ahogy egerünkel mutogatunk a villámló testrészekre, úgy látjuk, hogy a bal kar a módszertan, a jobb láb a referenciák. Piros pont, hogy alul azért látjuk a szövegesen is ugyanezt.

A lény egyébként elég fáradt lehet, vagy csak nagyon melege van - egész nap áll, persze -, mivel folyamatosan halljuk légzését. Ez már önmagában is idegesítő, de akkor az igazi, ha fülekkel böngészünk. Negyven megnyitott fülnél ember legyen a talpán, aki kivariálja, hogy honnan is a hang, ami egyébként nem kikapcsolható. Dolgoztunk vele, nézzed.

A menüpontok mindegyikéhez tartozik egy kvázicsubakka-animáció, ami ugyan szép, de csak egyszer vicces. A pontok és a vélemény:

Talk with us

Szőrös Vergiliusunk tanácstalankodik és fülel egy pillanatig, majd konkrétan ráugrik a monitorra (most azt hagyjuk, hogy a monitor egy részére, ami ugye fehér háttérnél elég érthetetlenül néz ki, hogy akkor most mi is volt a "szél"). Ráugrik, minden elsötétül, bejön egy ablak, amin két emailcím, egy telefonszám és egy irodacím. Semmi interaktív lehetőség, send us a mail vagy chat us vagy nemtudom. Vissza gomb sehol, flash-siteról lévén szó a vissza gomb inaktív. Ott a DDBlabda a bal felső sarokban, intuitívan rákattintunk, az a back gomb. Már látjuk, hogy alá van írva, csak ugye ez a fekete háttérnél nem látszik. A builder elfelejtette, hogy ebben a movieban fehér legyen a back felirat, fekete pont.

Our people

Az ügynökségi munkatársak böngészése vicces szórakozás. Az ügyfelet érdekli, milyen a légkör (különösképp az elnyúzott marketingest/márkamenedzsert, aki inkább a szabad(nak vélt) lelkületű ügynökségi létet választaná az "egy logo - egy élet" helyett). Kattintunk, a szőrös haver összegörnyed, nyög (asszociálunk), majd szétdurran. Szőrös labdacsokká, amik beterítik a képernyőt. Tizenhárom véletlenszerűen elhelyezkedő szőrcsomó. Bármelyikre kattintva zoomolunk, s a csomók további öt-hat szőrdarabbá válnak széjjel. A szőrdarabok munkatársak, fényképük, keresztnevük és mottójuk (már akinél) on mouse over segítségével jelenik meg. Egyéb tartalom nincs. A lufi back funkciója ezúttal az előbbi, tizenhárom szőrcsomós screenre dob vissza, ember legyen a talpán, aki megmondja, hogy melyiket látta már és melyiket nem. Újabb backel a főoldalra jutunk, levezető effekt természetesen nincs, csak lélegző kvázicsubakka.

Our favorite things

Csubakka valahonnan előhúz egy hatalmas kalapácsot és bezúzza a fehér hátteret. Vakolat pereg, alatt szürke téglák, minden eltűnik, egyedül maradunk a téglákkal, s egy sárga fújt felirattal: Coming soon. Így erről többet most nem. Back gomb.

Our showcase

Kalauzunkra piros-zöld fénycsóvák vetülnek, egyszerűdiszkó töri meg a vader-légzést, a szőr táncot lejt, majd vörös függöny ereszkedik le a semmiből és takarja ki előlünk az eddigieket. A vörös függönyre - amely immáron pasztelháttérként funkcionál - egy hasábban tizenkilenc volt ügyfél érkezik, referenciák. A linkek egy része működik, egy része - gondolom még - nem (működik: 6, nemműködik: 13). A működők alatt korrekt designnal bejön néhány print vagy film kreatív, ha nagyobban akarod nézni, külön ablakban is feldobja. Teljesen korrekt, ha mind fel lesz töltve, jó lesz.

Out method

Ennek a résznek kell bemutatnia a DDB mindenre kiterjedő kompetenciáját, így az alkotó ide álmodta a ddb-csoporthoz tartozó site-ok linkeit is. Szőr kiszór egy halom dolgot, csirke, kötőtű, miegyéb, megvuduzza és a kirobbanó füstfelhő - eltalálták, mindent elborít - mögül előbukkan egy teljesen más struktúrájú aloldal.

A történet arról szól, hogy a csoport központi értéke a co-creativity - what a buzzword -, s a csoportok és osztályok elképesztő hatékonysággal működnek együtt, feladataik szerint. Nyilván ezt jelképezi, hogy a feladatok/cégek körben forognak, egymás körül és önmagukban is (Szőrös barátunk sziluettje körül, enemy of the ordinary. Külön érdekesség, hogy a sziluettben van szeme). A forgó linkekben az omd, a tribalddb és a rappcollins magyar leágazása, továbbá mouse overrel zoomoló fekete körökben fehér szöveg néhány tevékenységről. Ezek többnyire ilyen pr-bullshitek, jól hangzik, de nem győz meg semmiről, nem is ez a célja, inkább a létezés maga. Ha ezen kimulattuk magunkat és megértettük a co-creativity core value-t, vissza a címoldalra.

Our newsroom

Céges blog(szerűség), négy bejegyzéssel. A bejegyzések mind ügyfelekről vagy sikerekről szólnak. Designra valahol átmenetet látunk a method és a főoldali között, van itt egy kis sárga, meg fekete, csubakkasziluett meg a ddb-logo, ami amúgy kitakarja a blog fejlecébe embeddelt ddb-logot. Nem végiggondolt. Az alsó linksor ugyanúgy ráúszik a blogra, ez sem olvasható annyira, inkább zavaró. Érdekesség, hogy itt jelenik meg először a cég worldwide szlogenje, Better Ideas Better Results. A köszöntő szövegben, szerényen meghúzódva, mellékmondatként. Csak egy mantra. Aki nem ismeri a ddbt, nem nagyon tudja, hogy mit keres ez itt (hol a co-creativity?).

Mi tehát a helyzet?

Nem ismerem a célt meg a briefet meg az koncepciót, de mindent egybevetve a következőket sejtem és gondolom.

Igény

Készüljön egy honlap, ami meghökkentő, ami nem a szokványos reklámcéges "ezeket rajzoltuk-ezek vagyunk", hanem legyen valami added value, kapjon valamit a látogató, amin nevethet. Persze mutassuk meg a termékeinket is, meg legyünk webkettő, amennyiben blog-a-like és társai. Legyen meghökkentő. Írjuk angolul, ebben a szakmában úgy is mindenki beszéli a nylevet. Mivel multi vagyunk, ügyfeleink mindig lesznek, ezért mutassuk meg, hogy mi az, ami a ddb budapest, ami ezt az irodát elemeli, vagy szabad szemmel láthatóvá teszi a ddb worldwideban. Egy saját szlogen. Egy saját érték. Egy saját szőrös izé. Nem baj, ha van hangja meg ha mókás anim, minél animabb, annál jobb, lássák, hogy értünk a 3dhez meg a szőranimáláshoz.

Eredmény (vélemény)

Az eredeti briefet sikerült megvalósítani, amennyiben minden szokásossal szembehelyezkedik az oldal. Szokásos például olyan oldalt csinálni, ami akkor interaktál velem, ha én akarom (ez lélegzik. most is). Szokásos egységes arculatot alkalmazni mindenhol. Szokásos optimalizálni a layereket. Szokásos figyelni, hogy láttam-e már egy animációt és többször nem lejátszatni nekem ugyanazt.

Az ember azért csinál leegyszerűsített, tiszta dolgot, hogy fókuszálja a figyelmet, s nem azért, hogy megmutassa, miket tud (az egyszerűségről dióhéjban: 1) funkció: egy kiváló ajánlás banotol honlapkeszitoknak 2) design: egy plastikos lelkesedés a brazil R/GA Ritz-Carlton printjeiért). A ddb oldalán az egyszerűség nem tudja szolgálni a funkciót, mert túl sok mindent akar elmondani, továbbá az egy ötlet, a szőrös dolog gúzsba köti az egész koncepciót: érződik, látszik, hogy több alsitera csak úgy ráhekkelődik a figura, nem él vele (talán ez lehetetlen is volna). A légzés, meg az animációk többszöri végignézetése zavaró, nem feltétlenül ez érdekel, amikor megnézem a honlapot. Arról jól tanúskodik az oldal, hogy ügyes az ügynökség. Ügyes dolgokat tud csináni és elkötelezett az új mellett. Ez piros pont, ugyanakkor ettől válik egydimenzióssá, erőltetetté, s ebbe a csapdába fut végül bele.

Fejtetőre állított piramis tehát: nem a felhasználó felől, hanem az ügynökség felől közelíti meg a honlapot. Nem szolgáltat, hanem üzen, kommunikál, nem lehetőséget ad, hanem direktívákat.

Ezzel együtt a jelenlegi állapotban rengeteg a fantázia, azt hiszem, tovább lehet ezt gondolni-fejleszteni. Az ügynökségi blogban lenne fantázia és kicsit visszább kéne venni a szőrös művészetből. Legyen hiteles és nyitott, örülök, ha tudom, hogy ki veszi fel a telefont, ki válaszol az e-mailra, ha tudom, hogy a pénzemet milyen metódusokért, milyen közösség fenntartásáért áldozom (ilyesmi). A többi gondot - layerek, back - gyorsan ki lehetne küszöbölni, aztán az egészet végiggondolni a felhasználó szemszögéből és alakítani, ennek megfelelően.


disclaimer: nem vagyok sem márkamenedzser, sem más ügynökségnek munkatársa. Nem kívánok ezzel a poszttal semmit értékesíteni, senkit meggyőzni. A fentiekben a véleményemet foglaltam össze az új siteról, úgy, mint felhasználó, mint érdeklődő. Semmiképp nem szándékom bántani, bárkit bármilyen érdekében megsérteni, ugyanakkor hiszem, hogy bárki bármiről azt mond, amit gondol és akar, addig, ameddig más szabadságát nem korlátozza, mást személyében meg nem alázza. Itt meg ilyesmiről nincs szó, ugye.

1 komment

Címkék: kritika reklám szemle cégsite

A bejegyzés trackback címe:

https://ujrend.blog.hu/api/trackback/id/tr1599380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2008.06.20. 21:19:04

Hát, szerintem ez elég tré lett. Ott kezdődik, hogy nem értem, miért csinál minden ügynökség flesses honlapot magának, mikor kb. 3 éve nem trendi. És egyre inkább nem is lesz az. Én személy szerint már utálom a flash-t, mert lassú, nehezen navigálható, hülyére van bonyolítva. Persze nagyon kreatív, meg minden, de azért ügyes és szép dolgokat lehet csinálni kultúrált módon, flash nélkül is.
süti beállítások módosítása